Metropolia Suomen kärkenä sähköautojen langattomassa latauksessa

Virheviesti

  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; nodequeue_queue has a deprecated constructor funktiossa include_once() (rivi 1374 tiedostossa /home/id36407/public_html/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls funktiossa _menu_load_objects() (rivi 579 tiedostossa /home/id36407/public_html/includes/menu.inc).

Metropolia Suomen kärkenä sähköautojen langattomassa latauksessa

Ammattikorkeakoulu Metropolialla on käytössään Suomen ainoat sähköautojen langattomat latausjärjestelmät. Metropolia tutkii eri järjestelmävaihtoehtoja ennen niiden tuloa Suomen markkinoille.

Ammattikorkeakoulu Metropoliassa on vuodesta 2012 lähtien tutkittu eri vaihtoehtoja ladata sähköautoja langattomasti. Saksalaisen autoelektroniikkayrityksen Leopold Kostal GmbH:n prototyyppijärjestelmässä auton lataus tapahtuu erikoisvalmisteisen rekisterikilven läpi. Sitä verrataan nyt Metropolian hiljattain saamaan amerikkalaiseen Evatran-latauslaitteistoon, joka on asennettu auton pohjaan.

”Testeissämme esimerkiksi Kostalin laturin hyötysuhde on vain muutaman prosenttiyksikön matalampi kuin vastaavan langallisen laturin”, kertoo Wireless Charging Project Manager Ville Eskelinen Metropoliasta.

Langaton lataaminen on vaihtoehto hitaalle, tyypillisesti kotona tai toimistossa tapahtuvalle matalatehoiselle lataukselle. Metropoliassa uskotaan, että seuraavan viiden vuoden aikana langaton lataus etenee isoilla harppauksilla.

”Amerikassa Evatranin laite on jo markkinoilla. Näitä jälkimarkkinatuotteita myydään esimerkiksi Nissan Leafiin ja Chevrolet Voltiin”,Eskelinen kertoo.

Suomessa kummallakaan järjestelmällä ei vielä ole CE-tyyppihyväksyntää.

”Haluamme testata langattomia latausjärjestelmiä ja seurata standardien muodostumista ennen kuin laturit tulevat Suomen markkinoille”, Eskelinen kertoo. ”Useat autovalmistajat, kuten BMW, Mercedes-Benz ja Volvo, ovat jo ilmoittaneet tuovansa markkinoille langattomasti latautuvia ajoneuvoja. ”

Metropoliassa kehitetään Induktiivisen latauksen kenttäkoe  -projektin puitteissa myös muun muassa laitteistoa, jolla latauksen hyötysuhdetta saadaan optimoitua. Samoin kehitysprosessissa on muita langattomaan lataukseen liittyviä laitteita.

http://www.metropolia.fi/palvelut/hankeyhteistyo/

http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-tekniikka-ja-liikenne/ajoneuvotekniikka/