Dieselskandaali siirtää päästökeskustelua ilmastohaitoista terveyshaittoihin
Dieselskandaali siirtää päästökeskustelua ilmastohaitoista terveyshaittoihin
Yli kuukauden vellonut päästöskandaali on ravistellut autoalaa monin tavoin. Päästöjen terveysvaikutukset ovat nousseet puheenaiheeksi niiden ilmastovaikutusten sijaan ja tapaus on tuonut ylipäätään esiin dieselteknologian soveltumattomuuden puhtaamman liikenteen tarpeisiin.
Typen oksidien lisäksi pienhiukkaspäästöt terveydelle vaarallisia
Suomessakin keskustelua on tähän asti käyty ennen kaikkea ilmaston kannalta merkittävien kasvihuonepäästöjen ympärillä ja hiilidioksidia on käytetty jonkinlaisena päästöjen yleismittarina, mihin se ei sovellu.
Päästötestihuijauksessa kyse oli kuitenkin nimenomaan terveydelle haitallisista typenoksidipäästöistä ja keskeisissä EU-maissa on jopa avattu keskustelu dieselpolttoaineen kieltämiseksi.
Typen oksidien lisäksi dieselteknologian pienhiukkaspäästöt ovat nousseet otsikoihin.
Ulkoilman pienhiukkaset ovat terveysvaikutuksiltaan haitallisin ympäristöaltiste. Suomessa vuosittain kuolee yli 2000 ihmistä ennenaikaisesti pienhiukkaspäästöjen takia ja niiden haitallisten terveysvaikutusten aiheuttamat taloudelliset menetykset ovat miljardeja vuodessa.
Dieselteknologia ongelmallinen polttoaineesta riippumatta
Biopolttoaineita on tarjottu ratkaisuksi puhtaampaan liikenteeseen, koska ne eittämättä auttavat Suomen valtion laskennallisen CO2-päästövähenemätavoitteen saavuttamisessa. Biopolttoaineiden sekoittaminen dieselpolttoianeisiin ns. jakeluvelvoitteen turvin ei ikävä kyllä tee ajoneuvoista yhtään puhtaampia terveyden kannalta: Biodieselin käytöstä syntyy yhtä paljon pienhiukkaspäästöjä kuin tavallisesta dieselistä.
Liikenteen sähköistymiselle lisäpotkua
Dieselskandaalin vanavedessä sähköistä liikennettä on povattu autoalan yhdeksi merkittäväksi muutostekijäksi. Kun perinteiset autojätit ryvettävät maineensa ja uskottavuutensa ympäristöasioissa, vähäpäästöisten vaihtoehtojen painoarvo kasvaa väistämättä.
Volkswagen itse aikoo selvitä ylös itse kaivamastaan kuopasta panostamalla vahvasti sähköautoteknologioihin. Suomessa autoyhtiö tuo markkinoille uudet sähköiset versiot Passatista ja Passat Variantista huhtikuussa 2016.